piątek, 11 listopada 2011

"Cyrk Odmieńców" Darren Shan

"T o  j e s t  p r a w d z i w a  h i s t o r i a.
Nie spodziewam się, że mi uwierzycie - sam bym nie uwierzył, gdybym tego wszystkiego nie przeżył - ale tak właśnie jest. Wszystko co opisałem w tej książce, zdarzyło się w rzeczywistości."

Darren Shan jest zwykłym nastolatkiem. Nie ma w nim nic specjalnego, żadnych magicznych mocy, żadnych nadzwyczajnych umiejętności. Jak każdy nastolatek chodzi do szkoły, ma przyjaciół i zainteresowania. Po prostu żyje jak inni. Nie jest nawet świadom, że jego życie może obrócić się o 360 stopni.
Wszystko zaczęło się od pewnej ulotki reklamującej Cyrk Odmieńców. Darren i jego trójkę przyjaciół to zainteresowało i postanowili pójść. Niestety ograniczenia sprawiły, że tylko dwoje z nich mogło tam iść. Darren wraz ze Stevem idą na spektakl. Cały pokaz zapierał dech w piersiach. Widzieli tam przerażające rzeczy, intrygujące jak i bardzo zabawne. Wszystko poszłoby gładko i chłopcy wróciliby do domu jedynie z fajnymi wspomnieniami. Ale los chciał, że w jednym z odmieńców Steve rozpoznał wampira. Tym wampirem jest Larten Crepsley, który wytresował pajęczycę Madame Oktę. Gdy Steve zainteresowany jest wampirem, Darren większą uwagę zwraca na pająka. Po pokazie Steve dziwnie się zachowuje, każde wracać koledze do domu, mówiąc, że sam musi jeszcze coś załatwić. Darren go nie słucha i śledzi przyjaciela. Podsłuchuje rozmowę między nim a Lartenem. Steve wyznaje wampirowi, że zna jego tajemnice i prosi go, aby stworzył z niego pół wampira. Wampir nie zgadza się, mówi mu, że ma złą krew.
Po tym wydarzeniu Darren unika Steve'a. Nie chce, żeby przyjaciel wiedział, iż podsłuchał wszystko. Ale też wpada na szalony plan. Otóż zafascynował się Madame Oktą i postanawia ją wykraść. Zakrada się nad ranem do teatru, kiedy wszyscy śpią i zostawia liścik Crepsleyowi, aby nie szukał pająka i jak najszybciej wyjechał z miasta. W domu sam zabiera się za tresurę zwierzęcia. Dobrze mu to wychodzi. Do momentu. Steve odwiedza Darrena i ten wyjawia mu swój sekret. Obaj bawią się w przedstawienie podobne do tego z Cyrku Odmieńców i pech chciał, że siostra Darrena mu przeszkodziła i pajęczyca wstrzyknęła jak w Steve'a. Chłopak od razu zostaje sparaliżowany i nie wiadomo jak mu pomóc. Darren nie ma innego wyjścia, udaje się do właściciela pająka. Dostaje odtrutkę, ale za pewną cenę. Crepsley przemienia go w pół wampira.

Seria Darrena Shana przedstawia nam zupełnie inny obraz wampira. Tak wampir ma dodatkowe umiejętności jak dobry słuch, wzrok, ogromną siłę czy możliwość rozwijania ogromnych prędkości podczas biegu. Tak pije krew i tak nie może chodzić w słońcu. Ale tutaj wampir nie jest nieśmiertelny. Starzeje się w stosunku jeden do dziesięciu, czyli po dziesięciu latach jest starszy jedynie o rok. Nie musi pić nieustannie krwi, wystarczy raz na tydzień. Krew daje im siłę i dzięki niej zachowują witalność. Gdy jej nie piją ich moce słabną i przy okazji szybciej się starzeją. Aby pożywić się nie muszą zabijać ludzi. W ogóle ich nie gryzą, bo nie mają kłów, jedynie silne zęby i ich najostrzejszą bronią są paznokcie. To nimi robią nacięcia na ciele ofiary i później wypijają trochę ich krwi. I najciekawsze jest to jak zmieniają się w istoty nocy. Najpierw sprawdzają czy krew osoby, którą chcą zmienić jest dobra, a później robią nacięcia na opuszkach palców i wymieniają się krwią.

"Przycisnął swoje palce do moich, ranę do rany. (...) uświadomiłem sobie, że moja krew wpływa do jego ciała przez moją lewą rękę, a jego wpływa we mnie przez prawą."

Tą serią zainteresowałam się po obejrzeniu filmu Asystent Wampira. Mimo, że film nie miał pochlebnych recenzji to mi się podobał. Sięgnęłam więc po książki, żeby zobaczyć różnice. No i byłam w szoku, bo odkryłam tu wiele podobieństw, ale też wiele przemilczanych wątków. Książki od razu bardziej mi się spodobały. Zresztą bardzo szybko je się czyta i mocno wciągają. Za granicą jest 12 części, a u nas w Polsce jak na razie tylko trzy. Zastanawiam się czy dojdzie do wydania kolejnych części. Bardzo bym się na tą wiadomość ucieszyła.


Seria: Darren Shan
Tom: 1
Oryginalny tytuł: Cirque Du Freak
Wydawnictwo: WILGA
Rok wydania: 2010
Ilość stron: 202
Oprawa: miękka
Moja ocena: 4/6

1 komentarz:

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.